Din Beramboi masuk hospital?

31 March, 2010

Ini bukan ruangan gossip. Kadang-kadang saya suka jugak baca gossip-gossip artis tapi so far tak pernah  buat entry pasal artis atau celebriti lagi. Tapi malam semalam Mr Hubby cakap Din Beramboi penyampai ERA masuk hospital disyaki jangkitan virus dari kencing tikus. Pada masa tu dua penyakit yang datang ke fikiran saya ialah LEPTOSPIROSIS (caused by bacteria Leptospira interrogans) atau Hemorrhagic fever with renal syndrome HFRS (caused by virus, hantavirus). Seram sejuk bila dengar. Baru beberapa minggu lepas ada lectures dengan students pasal both diseases untuk module community Health. Moga-moga Pak Din cepat sembuh.

Pagi ni saya cuba search kalau ada medical report mengenai DB di internet tapi tak jumpa. Without medical report susah nak jangka mana satu penyakit yang terlibat. Dua-dua penyakit symptomnya hampir sama (fever, headache, chills, nausea and vomiting, eye inflammation, and muscle aches. In more severe cases, the illness can result in liver damage and jaundice , kidney failure, and internal bleeding).

Dua-duanya penyakit ini juga diklasifikasikan sebagai zoonotic disease (dibawa oleh binatang dan salah satunya TIKUS @ RODENT).  Ia boleh disebarkan melalui urin, najis dan air liur haiwan pembawa ( infected rodents) sama ada melalui gigitan, minuman dan makanan tercemar atau bernafas di dalam kawasan tercemar. Oleh itu sentiasa jenguk-jenguk dapur sendiri (CikTi ni suka berpesta tengah malam) dan juga  dapur kedai jika anda ingin membeli makanan diluar. Jika punya takungan air di rumah pastikan ia ditutup terutama jika anda hendak keluar bercuti dalam jangkamasa yang lama. Prevention is better than cure

Dengan rawatan yang cepat dan tepat, InsyaAllah ia boleh dirawat. Ajal dan maut itu milik mutlak Allah Yang Maha Esa. Pesakit mungkin melalui saat-saat kritikal (koma, organ failure etc) namun banyak juga kes yang berakhir dengan recovery. Apa yang penting doa dan sokongan padu dari ahli keluarga . Saya pernah terbaca pengalaman pesakit wanita yang terkena leptospirosis sewaktu sedang mengandung. Sungguh menyayat hati. Kagum dengan ketabahannya dan kesetiaan suaminya untuk mengharungi saat-saat getir bersama walaupun mereka kehilangan anak dalam kandungan.

hayatizain : kalau rasa-rasa Cik Ti ada menyerang rumah dan anda dah tak mampu nak mengawalnya rasanya tak salah invest sedikit untuk pest control service.


0 comments: