Jom main homemade playdough

19 September, 2012

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Menjelang hujung minggu otak mama dah ligat memikirkan aktiviti untuk anak-anak di rumah. Tanpa sebarang pengisian mereka hanya akan duduk menghadap TV atau youtube di tablet. Bukan mudah nak nak merangka aktiviti yang sesuai dan SELAMAT untuk kanak-kanak 5 tahun, 3 tahun dan 11 bulan. Aqil dan Dini suka aktiviti kraf, gunting kertas dan mewarna tetapi si kecik Durra belum sesuai untuk aktiviti sebegini. Gunting terlalu bahaya buatnya. Pensil warna dan kertas pulak asyik masuk ke mulut. Tapi tak boleh sesekali diasingkan dia dari abang dan kakaknya. Mengamuk berguling-guling si kecik ni. Apa abang dan kakak buat dia mesti turut serta.

Akhirnya hujung minggu lepas mama buat homemade playdough menggunakan bahan-bahan di dapur.

Bahan-bahan:
2 cawan tepung
2 cawan air
1 cawan garam
2 sudu besar minyak masak
1 sudu besar cream of tatar (bukan tatar sauce tau. Jangan silap. Cream of tatar boleh didapati di kedai menjual barangan membuat kek. Ia serbuk berwarna putih)
Pewarna makanan

Campurkan semua bahan di atas. Kacau di atas api yang sederhana. Doh akan semakin pekat sehingga clump together dan tidak melekat pada tepi periuk lagi. Jika doh masih melekat pada tepi periuk (sticky) teruskan masak menggunakan api perlahan. Sejukkan doh sebelum proses mencampurkan perwarna


Doh yang sedang disejukkan. Aqil and Dini asyik bertanya "mama dah siap ke belum..dah siap ke belum". Belum sempat sejuk mama dah campurkan beberapa titik pewarna makan dan terus menguli doh . Huhuhu rasa macam masak tapak tangan ni.  

Green and red dough (itu je food colouring yang jumpa dalam kabinet pada masa tu)





Sessi warming up.
 
 
Aqil dan Dini sangat excited. Si kecik Durra masih curious tertanya-tanya apa ke benda ni. Seperti biasa dia cubit sikit masuk mulut.


Durra : ermmmmm...Macam sedap je..kena cuba ni (read as makan)


yekkkkk...burrrrrr (sambil sembur air liur).....x sedap punnnn
.
(Yessss..this playdough rasanya masin...that one cup of salt in the ingredient not only to prevent the growth of microbes but also to avoid your "semua benda saya nak cuba rasa" toddler/baby from eating it. )



Cari cookies cutter tak jumpa pulak. Tak ingat letak di mana masa packing barang untuk renovation dapur dulu. Jumpa pisau potong kek yang plastik tu je..But still, kids were having fun...Alhamdulillah...Durra pun dah tak berani nak rasa playdough tu lagi..hehehe..

0 comments: