Lama betul tak membuat catatan di sini. Sampai lupa password nak login ke blog. Sebagai permulaan nak share few pics of us at The Little Big Club Nusajaya on May this year. Will blog details of trip later
Showing posts with label My kids journal. Show all posts
Showing posts with label My kids journal. Show all posts
Sneak Peak : Trip to The Little Big Club 2 May 2015
02 August, 2015
Salam semua :)
Lama betul tak membuat catatan di sini. Sampai lupa password nak login ke blog. Sebagai permulaan nak share few pics of us at The Little Big Club Nusajaya on May this year. Will blog details of trip later
Lama betul tak membuat catatan di sini. Sampai lupa password nak login ke blog. Sebagai permulaan nak share few pics of us at The Little Big Club Nusajaya on May this year. Will blog details of trip later
Conteng-conteng mama
hayatizain
at
8/02/2015 06:19:00 PM
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to X
Share to Facebook
Labels:
Jalan-jalan,
My kids journal
Sydney kami datang ( Day 1)
19 August, 2014
Salam
Alhamdulillah terasa pulak nak update blog yang ditinggalkan berbulan-bulan. Terasa perlu dicatatkan perjalanan kami sekeluarga ke bumi kangaroo February lepas. Semakin meningkat usia, semakin banyak komitmen dan saya pula semakin cepat lupa. Kita pula bukan macam dulu-dulu. Dulu semua gambar hantar ke kedai untuk dicetak dan disimpan dalam album. Kini semua hanya bergantung pada gambar digital. Jika hilang atau corrupt file habislah semuanya. Harap catatan ini dapat menjadi kenangan untuk Aqil, Dini dan Durra suatu masa nanti. Kalau nak berharapkan saya bercerita 10 tahun lagi mungkin jalan ceritanya sudah bercampur aduk sana sini. Jadi sebelum terlupa biar dicatatkan di blog ini (mungkin juga ada beberapa perkara saya akan tak catitkan di sini sebab dah samar-samar dalam ingatan).
Perjalanan kami bermula pada 19 February 2014. Kali ini kembara kami ditemani juga abah , mak (ibu dan ayah mertua) dan adik ipar saya (anak-anak panggil pak cu). Seperti biasa flight tengah malam memang sangat membantu. Sebelum bertolak kids memang dah penat berlari-lari bermain di airport. Kira-kira sejam selepas berangkat sajian pertama di hidangkan. Dua jam di atas flight semua dah pengsan tidur kepenatan. Semasa booking tiket bukan rezeki kami untuk duduk bersama. Jadi Aqil dan Durra duduk bersama saya di bahagian tengah. Dini pula duduk dengan papanya di bahagian tepi sebab dia nak duduk tepi tingkap. Nak tengok luar katanya (huhu apala nak tengok tengah-tengah malam jauh di atas awan).
Durra yang paling awal tidur sebab paling ligat di airport. Sedapnya tidur. Kepala atas peha mama, kaki atas peha abang. Saya yang tak dapat tidur takut-takut dia lasak dan tergolek. Bahagian bawah saya dah letak bag takut dia tergolek.
Aqil bertahan 2 jam melihat kartun. Hero saya ni memang cerewet bab makan. Meal atas flight dia tak sentuh. Katanya pasta tak sama macam mama masak. Pasta with white sauce and fish memang tak ngam dengan tekaknya. Sebab di rumah mama masak pasta ala Malaysian style. Akhirnya mengunyah biskut sahaja. .Aduhai..Dini je yang steady. Sampai dessert licin dia kerjakan.
Kira-kira 6 jam perjalanan kami mendarat di Sydney Airport. Alhamdulillah urusan imegresen dan kastam berjalan lancar. Buat yang pertama kali nak ke Australia perlu diketahui ada barangan tertentu yang anda tak boleh bawa masuk. Saya sempat juga buat sedikit pembacaan di internet. Itupun baca di blog-blog orang. Semasa di atas flight kita akan diberikan ARRIVAL CARD untuk declare barang-barang yang di bawa. Untuk lebih mudah asingkan barang-barang makanan dalam satu bag khas in case perlu buka untuk pemeriksaan. Saya siap buat senarai barang-barang di dalam bag tersebut dan print atas kertas A4.
Contoh card yang perlu diisi. Saya dapat dari google.
Bag makanan kami. Saya tak bawa banyak sangat sebab Mr hubby kata di sana nanti kami ada beberapa jemputan makan..huhu..confident sungguh dia.
Untuk rujukan lengkap boleh apa yang boleh dan apa yang tak boleh di bawa boleh refer di sini
Memang panjang juga nak baca satu persatu. Dari pembacaan saya sedikit yang boleh di share. Jika ada terlepas pandang boleh tinggalkan komen ya.
MAKANAN YANG TIDAK BOLEH DI BAWA
Serunding daging/ayam
Rempah ratus berbentuk biji seperti bunga cengkih, lada hitam
Bahan makanan yang mengandungi telur
Buah-buahan
Daging/ayam mentah
Hasil tenusu seperti cheese, mayonis dan susu.
Makanan yang mengandungi coklat atau susu (minuman 3 in 1 seperti milo)
Bila saya post gambar di atas di FB ada kawan yang bertanya pasal susu dugro dan coffee 3 in 1 tu lepas pemeriksaan kastam.
Sebenarnya ada sedikit kelonggaran untuk susu bayi/infant formula. Jika anda refer pada website di atas infant formula dibenarkan asalkan ada bayi/kanak-kanak bersama. Untuk 3 in 1 coffee pula saya hanya tawakal sebab ada kawan saya beritahu nescafe 3 in 1 yang di bawa pernah di buang kastam. Masa print senarai di kertas A4 saya tulis instant coffee (non-dairy creamer). . Pegawai bertugas hanya bertanya pada mr hubby beberapa soalan meneliti senarai dan kemudian kami dibenarkan keluar terus ke arrival hall. Alhamdulillah semuanya ok. Tak perlu buka beg atau melalui pemeriksaan oleh anjing. Sebab itu jangan sembunyi-sembunyi semasa declare barang yang di bawa. Biar barang dibuang dari barang di rampas atas sebab tak declare. Anjing-anjing yang bertugas memang cekap menghidu. Masa kami melepas kawasan pemeriksaan dapat lihat anjing2 menghidu bag satu keluarga dari timur tengah. Anak-anak saya pula yang excited sebab anjing cute2 dan kecil sahaja. Melompat-lompat Durra sebab dia ingat anak kucing. Saya terbayangkan detector dog ni anjing yang besar hitam dan garang.
Setelah selesai pemeriksaan Mr hubby dan adik ipar pergi selesaikan urusan kereta sewa. Kids macam biasa bermain sana sini. Energy fully recharged dalam flight. Saya pula yang pening2 lalat sebab tak dapat tidur dalam flight.
Setelah pelbagai dugaan dan drama nak mendapatkan kereta sewa (gara-gara miscommunication semasa booking online) akhirnya dapat juga 8-seater minivan yang kami sewa. Yang paling drama pastinya Aqil sebab dia memang tak tahan lapar huhuhu. Biskut yang saya bawa dah habis dia makan dalam flight. Tinggal instant mee je yang perlukan air panas. Perjalanan diteruskan ke tempat penginapan. Singgah sebentar di Halal Thai Food ( tak ingat nama sebab letih dan lapar sangat) untuk bungkus nasi .
Sepanjang di NSW kami menginap di Malaysia Hall yang terletak di Randwick. Walaupun ada ura-ura nak menyewa homestay atau service apartment (sebab Mr hubby kata boleh masak) tapi abah akhirnya memutuskan menyewa di Malaysia Hall kerana kebetulan ada bilik kosong untuk didiami (yeay cuti memasak 1 minggu). Sebab utama memilih Malaysia Hall kerana di situ tersimpan 1001 nostalgia untuk abah mak, mr hubby dan adik ipar semasa abah bertugas di Sydney.
Untuk makan malam kami hanya makan di café di dalam Malaysia hall yang diusahakan oleh uncle Sam. Students dan komuniti Melayu di Sydney mungkin sangat mengenali "orang lama" seperti Uncle Sam. Mungkin ada juga yang mengenalinya sebagai abang Sam. Abah dan mak mengenali uncle Sam semasa abah bertugas di MSD Sydney pada tahun 2002. Paling gembira semasa makan malam pastinya Aqil. Senyum sampai telinga sambil berkata pada saya "Macam ni la sedap. Macam kat Malaysia".
Suasana malam di Malaysia Hall. Itulah si putih yang membawa kami sepanjang berada di sana. Saya ajak mr hubby keluar berjalan kaki ke stesen minyak bersebelahan sebab nak beli laundry powder. Berjalan lah kami 5 beranak menikmati kesejukan malam. Kawan saya ketawa bila saya cakap barang pertama yang saya beli di Sydney ialah laundry powder. Travelling dengan 3 orang anak kecil isu mencuci baju memang penting bagi saya. Mujur di Malaysia Hall ada disediakan coin operated washer and dryer.
Sampai ke bilik kami 5 beranak dibuai mimpi indah mengumpul tenaga untuk hari esok.
Conteng-conteng mama
hayatizain
at
8/19/2014 04:40:00 PM
1 comments
Email This
BlogThis!
Share to X
Share to Facebook
Labels:
All about travelling,
My kids journal,
Sydney 2014
Rotavirus infection
03 November, 2010
Seperti yang dirancang dalam entry ini kali ni Mama buat entry tentang pengalaman anak-anak dijangkiti Rotavirus. Untuk rujukan teori Mama quote dari medicinenet (jawapan italic) . Selain itu disertakan juga pengalaman dari Mama sendiri (jawapan biru).
What is rotavirus ?
Rotavirus is a virus that infects the bowels. It is the most common cause of severe diarrhea among infants and children throughout the world and causes the death of about 600,000 children worldwide annually. The name rotavirus comes from the characteristic wheel-like appearance of the virus when viewed by electron microscopy (the name rotavirus is derived from the Latin rota, meaning "wheel").
Almost all children have become infected with rotavirus by their third birthday. Repeat infections with different viral strains are possible, and most children have several episodes of rotavirus infection in the first years of life. After several infections with different strains of the virus, children acquire immunity to rotavirus. Children between the ages of 6 and 24 months are at greatest risk for developing severe disease from rotavirus infection. Adults sometimes become infected, but the resulting illness is usually mild.
What are rotavirus symptoms?
The time period from initial infection to symptoms (incubation period) for rotavirus disease is around two days. Symptoms of the disease include fever, vomiting, and watery diarrhea. Abdominal pain may also occur, and infected children may have profuse watery diarrhea up to several times per day. Symptoms generally persist for three to nine days.
Dini mula muntah pada pagi Rabu (27/10). Just muntah sahaja tanpa tanda-tanda lain. Cikgu nurseri inform dia muntah kira-kira 3 kali before Mama sampai ke nurseri pada jam 2.30 petang. Mama sangat risau sebab takut-takut dia muntah sebab kesan daripada jatuh atau terhantuk benda keras yang mungkin kami tak sedar. Kesian sangat dekat princess seorang ni sebab dia memang berselera makan. Lepas muntah je dia akan mintak nak makan balik . Tak lama lepas tu muntah balik. Mama bawa dia ke KJMC tapi bahagian outpatient je sebab klinik Dr Syed (Paed) bermula pukul 7 malam. Sepanjang jalan almost 3 times dia muntah lagi. Since dia dah muntah banyak kali Dr bagi Primperan ubat tahan muntah masuk ikut rectal. Untuk bawak balik Dr prescribed ubat tahan muntah (Novimin), paracetamol dan Oral Rehydration Salt (ORS) . Episod watery diarrhea bermula pada malam tersebut. Suhu badan pun mula naik sedikit. Tengah tidur dia melepas. Memang watery habis. Mami Poko pun tak mampu nak serap. Bocor habis cadar (Thank you to my matress protector). Boleh dengar perut dia berbunyi-bunyi. Alhamdulillah dia tak meragam. Mujur Dini masih breastfeeding. Asyik melekap ajela (kalau tak sakit pun malam memang asyik melekap je). Dini masih muntah-muntah the next day dan lebih kerap cirit. Tapi masih aktif. Hari Jumaat (hari ke-3) baru dah tak muntah tetapi masih cirit-cirit sekali sekala.
How is rotavirus spread?
Rotavirus infection is highly contagious. The primary mode of transmission of rotavirus is the passage of the virus in stool to the mouth of another child. This is known as a fecal-oral route of transmission. Children can transmit the virus when they forget to wash their hands before eating or after using the toilet. Touching a surface that has been contaminated with rotavirus and then touching the mouth area can result in infection.
There also have been cases of low levels of rotavirus in respiratory-tract secretions and other body fluids. Because the virus is stable (remains infective) in the environment, transmission can occur through ingestion of contaminated water or food and contact with contaminated surfaces. Rotavirus can survive for days on hard and dry surfaces, and it can live for hours on human hands.
How is rotavirus diagnosed?
The diagnosis may be made by rapid detection of rotavirus in stool specimens. Strains of rotavirus may be further characterized by special testing with enzyme immunoassay or polymerase chain reaction, but such testing is not commonly available or necessary.
How is rotavirus treated?
There is no specific treatment for rotavirus. For people with healthy immune systems, rotavirus infection of the bowel (gastroenteritis) is a self-limited illness, lasting for only a few days. The treatment consists of increased fluid intake (oral rehydration) to prevent dehydration. About one in 40 children with rotavirus infection of the bowel requires hospitalization for intravenous fluid.
How can rotavirus infection be prevented?
Because the virus is so prevalent, it is very difficult or even impossible to prevent rotavirus infection. Even places with excellent standards of hygiene and sanitation can become contaminated. Vaccination is the most effective preventive measure.
Our paed ada cadangkan rotavirus vaccines sebelum ini. Tapi masa tu rasa macam tak penting (ketuk kepala sendiri). Kami fokus hanya pada imunisasi biasa (seperti dalam jadual). Untuk tambahan ambil pneumococcal vaccines (that cost 1K plus for complete package for both of them). InsyaAllah kalau rezeki dapat anak lagi perlu pertimbangkan Rotavirus vaccine ni.
What is rotavirus ?
Rotavirus is a virus that infects the bowels. It is the most common cause of severe diarrhea among infants and children throughout the world and causes the death of about 600,000 children worldwide annually. The name rotavirus comes from the characteristic wheel-like appearance of the virus when viewed by electron microscopy (the name rotavirus is derived from the Latin rota, meaning "wheel").
Almost all children have become infected with rotavirus by their third birthday. Repeat infections with different viral strains are possible, and most children have several episodes of rotavirus infection in the first years of life. After several infections with different strains of the virus, children acquire immunity to rotavirus. Children between the ages of 6 and 24 months are at greatest risk for developing severe disease from rotavirus infection. Adults sometimes become infected, but the resulting illness is usually mild.
What are rotavirus symptoms?
The time period from initial infection to symptoms (incubation period) for rotavirus disease is around two days. Symptoms of the disease include fever, vomiting, and watery diarrhea. Abdominal pain may also occur, and infected children may have profuse watery diarrhea up to several times per day. Symptoms generally persist for three to nine days.
Dini mula muntah pada pagi Rabu (27/10). Just muntah sahaja tanpa tanda-tanda lain. Cikgu nurseri inform dia muntah kira-kira 3 kali before Mama sampai ke nurseri pada jam 2.30 petang. Mama sangat risau sebab takut-takut dia muntah sebab kesan daripada jatuh atau terhantuk benda keras yang mungkin kami tak sedar. Kesian sangat dekat princess seorang ni sebab dia memang berselera makan. Lepas muntah je dia akan mintak nak makan balik . Tak lama lepas tu muntah balik. Mama bawa dia ke KJMC tapi bahagian outpatient je sebab klinik Dr Syed (Paed) bermula pukul 7 malam. Sepanjang jalan almost 3 times dia muntah lagi. Since dia dah muntah banyak kali Dr bagi Primperan ubat tahan muntah masuk ikut rectal. Untuk bawak balik Dr prescribed ubat tahan muntah (Novimin), paracetamol dan Oral Rehydration Salt (ORS) . Episod watery diarrhea bermula pada malam tersebut. Suhu badan pun mula naik sedikit. Tengah tidur dia melepas. Memang watery habis. Mami Poko pun tak mampu nak serap. Bocor habis cadar (Thank you to my matress protector). Boleh dengar perut dia berbunyi-bunyi. Alhamdulillah dia tak meragam. Mujur Dini masih breastfeeding. Asyik melekap ajela (kalau tak sakit pun malam memang asyik melekap je). Dini masih muntah-muntah the next day dan lebih kerap cirit. Tapi masih aktif. Hari Jumaat (hari ke-3) baru dah tak muntah tetapi masih cirit-cirit sekali sekala.
How is rotavirus spread?
Rotavirus infection is highly contagious. The primary mode of transmission of rotavirus is the passage of the virus in stool to the mouth of another child. This is known as a fecal-oral route of transmission. Children can transmit the virus when they forget to wash their hands before eating or after using the toilet. Touching a surface that has been contaminated with rotavirus and then touching the mouth area can result in infection.
There also have been cases of low levels of rotavirus in respiratory-tract secretions and other body fluids. Because the virus is stable (remains infective) in the environment, transmission can occur through ingestion of contaminated water or food and contact with contaminated surfaces. Rotavirus can survive for days on hard and dry surfaces, and it can live for hours on human hands.
Puas Mama fikir dari mana Dini dapat infection. Rasanya bukan dari nurseri sebab tak de budak lain yang kena. Kalau ikut incubation period (2 days) most probably she got the infection on Sunday. Hari Ahad tu memang kami ada keluar ke Giant beli groceries. Lepas tu kids main2 di tempat permainan kat sana dan we had our lunch there. Tempat-tempat public macam tu memang senang terdedah pada jangkitan. Before makan memang WAJIB basuh tangan dengan sabun tapi si Dini ni pulak kadang-kadang suka gigit sana sini. Ntah-ntah dia gigit/jilat mana-mana bahagian kat playground tu masa asyik bermain. (Macam-macam spekulasi Mama) . Rotavirus ni highly contagious. Sebab tu jika anak kena infection diapers kena dispose elok-elok. Cuci tangan bersih2. Dalam ambil semua langkah-langkah tu Aqil pun boleh kena jugak. Dia mula muntah hari Sabtu (Rasanya berjangkit dari Dini). Huhuhu penat sungguh rasanya sebab dari Selasa sampai Jumaat I was alone ( Mr Hubby ada conference 5 hari di Bali). Kalau nak betul-betul separate dua-dua budak ni memang tak mungkinla. Pasrah je bila Aqil mula muntah-muntah tu. Thank you to my parents and sister yang datang jauh-jauh dari Taiping Jumaat petang tu. Akhirnya ku ada dahan untuk berpaut sementara menunggu Mr Hubby pulang
How is rotavirus diagnosed?
The diagnosis may be made by rapid detection of rotavirus in stool specimens. Strains of rotavirus may be further characterized by special testing with enzyme immunoassay or polymerase chain reaction, but such testing is not commonly available or necessary.
Untuk kes Mama ni Dr tak ambil stool specimens pun. tengok dari symptoms je they all dah cakap ROTAVIRUS punya kerja. Sebab lain mungkin sebab takde darah dalam stool. Kalau bacteria infection (E.coli) biasanya akan ada darah dalam stool. Mama jumpa Dr dua kali. Pertama MO outpatient KJMC bila Dini mula muntah. Kedua paed Dr Syed di KJMC bila Aqil pulak mula muntah dan demam (masa ni Mr Hubby pun dah balik Malaysia).
There is no specific treatment for rotavirus. For people with healthy immune systems, rotavirus infection of the bowel (gastroenteritis) is a self-limited illness, lasting for only a few days. The treatment consists of increased fluid intake (oral rehydration) to prevent dehydration. About one in 40 children with rotavirus infection of the bowel requires hospitalization for intravenous fluid.
Viral infection Dr jarang prescribe antibiotik (unless di rasakan perlu to avoid secondary infection by bacteria). Treatment lebih kepada symptoms and prevent dehydration cause it is not the virus that is life threatening. It is the dehydration that comes with it! Antara ubat yang kami dapat ialah Novimin (tahan muntah), Smecta (keraskan najis), colicky (angin dan sakit perut), probiotik, paracetamol dan ORS (prevent dehydration). Memang kena close monitoring. Untuk Dini takde masalah nak minum ORS. Bagi apa semua dia minum. Sambil tidur pun kadang-kadang Mama guna syringe bagi ORS. Lebih baik bagi dalam jumlah sedikit tapi kerap. Aqil pulak...adoiiiii...susah betul. Pujuk baik-baik tak nak. Sekali terpaksa la paksa naik suara. Minum dalam sedu sedan. Baru 2-3 sips muntah sebab dia tak boleh terima rasa ORS tu (Mama rasa sedap je masin masin manis). Akhirnya tak nak paksa lagi. Bagi dia minum susu dan air masak je banyak-banyak. Probiotik tu Mama masukkan dalam susu. Ada orang kata kalau budak-budak diarrhea kena stop bagi susu or change to soybased milk. Tapi in my case Dr Syed kata ok je continue dengan susu biasa (Aqil minum Mamil Gold selang seli dengan Dugro). Dini pulak tak de masalah. Susu Mama adalah yang terbaik. Kalau tengok anak-anak yang terkena jangkitan lemah sebab tak mahu minum kena bawak ke hospital untuk masuk air (IV) to avoid severe dehydration . Alhamdulillah kami tak sampai tahap itu.
Because the virus is so prevalent, it is very difficult or even impossible to prevent rotavirus infection. Even places with excellent standards of hygiene and sanitation can become contaminated. Vaccination is the most effective preventive measure.
Our paed ada cadangkan rotavirus vaccines sebelum ini. Tapi masa tu rasa macam tak penting (ketuk kepala sendiri). Kami fokus hanya pada imunisasi biasa (seperti dalam jadual). Untuk tambahan ambil pneumococcal vaccines (that cost 1K plus for complete package for both of them). InsyaAllah kalau rezeki dapat anak lagi perlu pertimbangkan Rotavirus vaccine ni.
Catatan Mama : Alhamdulillah sepanjang recovery both my kids masih ada selera untuk makan. Rasanya menu paling sesuai ialah bubur nasi dan sup ayam (bertambah-tambah Dini makan). Tapi Aqil request nak KARI AYAM (penangan Mama suka makan tosai sepanjang pregnantkan Aqil). Buatlah jugak kari ayam (kurangkan rempah) makan dengan nasi lembut. Yang penting dia nak makan. Pagi tadi stool Dini dah macam biasa. Maknanya lebih kurang 8 hari jugak nak betul-betul hilang symptom. Cuma Aqil masih watery sikit. Tapi dua-dua sudah ceria dan cergas macam biasa.
Ini gambar kontroversi. Kalau MMS kat Mr Hubby or my mum and dad (opah dan atuk) sure they all tak boleh tidur malam tu. Nampak Dini macam lemah je. Actually she's sleepy (pukul 2 pagi) tapi Mama bagi minum ORS guna syringe. Dia pulak baik je menurut perintah sedut slow-slow
Air garam yang Aqil sangat anti. Nampak Mama gunting je peket ni dia dah meraung-raung
Conteng-conteng mama
hayatizain
at
11/03/2010 01:07:00 PM
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to X
Share to Facebook
Labels:
All about Aqil,
All about Dini,
General info,
My kids journal
My HARI IBU celebration
13 May, 2010
Pagi-pagi Aqil kiss Mama and wish me "SELAMAT HARI MAMA" (of course dengan arahan dan script disediakan oleh Tuan director @ Papa). My 3 years old boy didn't understand anything and keep asking me "HARI NI BESDAY MAMA KE".
Posing gaya ultraman untuk Mama
Penat-penat orang sikatkan rambut dia, boleh dia tarik-tarik nak cacak ke atas macam ultraman. Sungguh kuat pengaruh TV
Adik Dini yang kuat jealous
Dini mula-mula tak nak ikut arahan dan script dari Tuan director. Bila nampak Abang Aqil kiss and cium Mama dia dah mula jealous. Terus jerit "Maaaaaaa" (supaya kita bagi attention kat dia pulak).
Having lunch at Noodle Station Giant Kota Damansara. Hari ni Mama tak masak.
Wantan Noodle Soup with Chicken Meat Loaf and Egg
Suka makan kat sini sebab menu foods and drinks dia memang banyak. My kids pun suka makan noodle and soup (senang nak buat pilihan esp for Aqil yang sangat cerewet pasal makan).
Jalan-jalan sekejap je sebab Mr Hubby tengah pening serabut nak viva Master on Tuesday (Alhamdulillah dah selesai semua).
A simple yet meaningful celebration (for me ). Alhamdulillah syukur diberi rezeki untuk bergelar "Mama".
hayatizain : Setiap hari ialah hari ibu kerana setiap hari anak-anak berikan Mama penghargaan dalam pelbagai bentuk. Pelukan, ciuman, pujian masakan Mama yang tak seberapa, laporan pencapaian yang baik dari cikgu nurseri dan lain-lain. Terima kasih sayang...
hayatizain : Setiap hari ialah hari ibu kerana setiap hari anak-anak berikan Mama penghargaan dalam pelbagai bentuk. Pelukan, ciuman, pujian masakan Mama yang tak seberapa, laporan pencapaian yang baik dari cikgu nurseri dan lain-lain. Terima kasih sayang...
Conteng-conteng mama
hayatizain
at
5/13/2010 09:31:00 AM
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to X
Share to Facebook
Dua beradik buah hati Mama
26 April, 2010
Sudah lama tak jenguk blog. Dah bersawang dek labah-labah buat sarang. Terima kasih kepada mereka yang sudi tinggalkan jejak untuk entry sempena Mother's Day Giveaway. Minta maaf jika Mama lambat senaraikan anda pada senarai peserta. Tetapi jangan risau, Mama akan pastikan anda tersenarai sebelum tarikh cabutan undi.
Entry ini untuk tatapan anak-anak Mama Aqil dan Dini. Mungkin kerana perbezaan gender , umur ( beza 2 tahun je pun) atau minat , memang susah nak cari aktiviti yang boleh buat dua-dua duduk diam.
Alkisahnya sejak mencecah umur 3 tahun, Aqil dah kurang minat dengan permainan2nya. Dia lebih minat aktiviti-aktiviti seperti mewarna dan melukis. Kalau tak percaya tengok ni...
Fuh..fuh..Mama tarik nafas tak cukup oksigen tengok lukisan PERCUMA dekat dinding family hall. Diam-diam dia buat projek. Mr hubby kata.'.takpe..sabar..sabar..itu tandanya anak kita kreatif hehehe'
Maka Mama pun belilah buku mewarna dan pensil warna. Mama beli 2 set yang SAMA. Satu untuk Aqil dan satu lagi pastinya untuk Dini.
Aqil sangat leka mewarna dan melekat sticker yang disertakan dengan buku. Macam-macam posisi mewarna.
Duduk
Cubaan menampal sticker. She's not really enjoyed the session. Muka musykil kenapa abang Aqil sangat tekun sampai tak pedulikan dia.
Apa yang adik Dini enjoy buat dengan abangnya??????
Entry ini untuk tatapan anak-anak Mama Aqil dan Dini. Mungkin kerana perbezaan gender , umur ( beza 2 tahun je pun) atau minat , memang susah nak cari aktiviti yang boleh buat dua-dua duduk diam.
Alkisahnya sejak mencecah umur 3 tahun, Aqil dah kurang minat dengan permainan2nya. Dia lebih minat aktiviti-aktiviti seperti mewarna dan melukis. Kalau tak percaya tengok ni...
Fuh..fuh..Mama tarik nafas tak cukup oksigen tengok lukisan PERCUMA dekat dinding family hall. Diam-diam dia buat projek. Mr hubby kata.'.takpe..sabar..sabar..itu tandanya anak kita kreatif hehehe'
Maka Mama pun belilah buku mewarna dan pensil warna. Mama beli 2 set yang SAMA. Satu untuk Aqil dan satu lagi pastinya untuk Dini.
Aqil sangat leka mewarna dan melekat sticker yang disertakan dengan buku. Macam-macam posisi mewarna.
Duduk
Baring
Adik Dini pulak

Tak puas hati sebab rasa terabai kerana abang Aqil lebih sayangkan buku dan pensil warna baru dari dirinya
Mogok tampal sticker dekat baju, muka Mama, atas lantai
Cuba mencari perhatian dengan merampas pensil warna. Aduh ribut..ribut..Dah beli set KEMBAR SEIRAS pun masih nak kacau yang abang dia punya.
Kacau lagi.
Dengan selamba slap belakang abang dia dan lepas tu lari terkedek-kedek ke arah Mama dengan satu tujuan dan matlamat yang SATU iaitu untuk....
Cuba teka Dini tengah buat apa?
Apalagi kalau tak tengah recharge energy @ n***n. Penat agaknya fikir strategi nak serang abangnya tadi
Menari sambil berlakon ala-ala itik, ayam dan sebagainya
Conteng-conteng mama
hayatizain
at
4/26/2010 08:13:00 PM
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to X
Share to Facebook
Labels:
All about Aqil,
All about Dini,
My kids journal
Kalau tak kerana janji (birthday Aqil Dini Part 2)
05 April, 2010
Kalau tak kerana janji dengan anak-anak dan pengusaha nurseri rasanya macam nak tangguh buat birthday celebration Jumaat tu ke minggu ini. Pagi Jumaat Mama sakit kepala sangat (mungkin gara-gara tidur lewat siapkan kerja). Pukul 12 tengahari baru terkedek-kedek nak mula bakar dua biji kek.
Sambil bakar kek cuba bereksperimen dengan marzipan. Mama warnakan marzipan kepada 3 warna dan cuba bentuk perkataan HAPPY BIRTHDAY AQIL dan HAPPY BIRTHDAY DINI guna cutter. Mungkin kerana kurang ilmu di dada dan keadaan yang masih pening-pening lalat, marzipan tu susah sikit nak keluar dari acuan terutama bagi alphabet yang banyak lekuk-lekuk (seperti B). Finally bentuk sendiri je guna tangan .... lagi cepat. Tapi kalau nak buat bunga or buah memang best. Leka sekejap macam budak-budak main playdough. Buat sikit je dulu sebab nak cepat. rasanya dari sebuku marzipan guna 1/4.
Pukul 3 baru nak mula deco kek. Untuk Aqil Mama buat choc cake with choc ganache. Tepi-tepi letak sikit fresh cream. Ada sebiji sebiji strawberry sesat dari marzipan. Ingat nak buat banyak lagi tapi sungguh TAK SEMPAT.
Untuk Dini choc cake jugak cuma topping guna fresh cream (Letak perisa strawberry sikit). Ada juga 3 kuntum roses sesat dari marzipan. Actually first time cuba buat topping guna fresh cream. Comot sebab tak pandai nak ratakan. Masa pulak terhad sebab nak rushing ke nurseri.
Cake cutting ceremony mula dengan Aqil dikelilingi kawan-kawan.
control..control..
Lepas tu teacher bawak Dini turun dari atas (budak kurang dari setahun setengah semua duduk kat atas). Dini sangat excited dikelilingi ramai orang dan diberi pegang pisau kek. Habis nak dicincangnya kek tu
Dik..potong elok-elok. Mama sampai migrain nak buat kek tu
Aqil distribute party pack dekat kawan-kawan.
Dini si kastam kecik yang sibuk nak check party pack orang.
Alhamudlillah majlis yang simple ini akhirnya selesai. Lega rasanya. Petang Ahad jiran depan rumah kami buat besday celebration anaknya. Aqil sangat excited sebab ada khemah tema pink putih ala-ala kenduri. Dari pagi Ahad masa orang datang pasang khemah dia dah menjenguk dari tingkap. Sampai pagi tadi (Isnin) dia masih sibuk menjenguk ke tingkap nak tengok khemah sambil merengek nak ajak pergi kenduri lagi ..InsyaAllah ada rezeki lebih tahun depan birthday Aqil dan Dini kita buat khemah la ye Papa..
Conteng-conteng mama
hayatizain
at
4/05/2010 03:07:00 PM
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to X
Share to Facebook
Labels:
All about Aqil,
All about Dini,
My kids journal
Birthday Aqil dan Dini (part 1)
04 April, 2010
Alhamdulillah tercapai jugak hajat nak buat birthday celebration di nurseri untuk anak-anak tahun ni. Hari Jumaat Mama ambil cuti dengan hasrat nak buat kek sendiri. Lepas kerja hari Khamis singgah Bagus Bakery di Sec 13 untuk beli barang-barang kek (almaklumlah dah lama tak baking, tak de stok kat rumah). Mama kalau masuk Bagus ni memang suka ronda-ronda cuci mata sambil berangan-angan. Seronok tengok barang-barang kat dalam tu walaupun ada setengah tu Mama tak tahu pun macam mana nak guna (I'm not an expert. Sikit-sikit tu bolehla). Dalam ronda-ronda tu sempat beli
Ready made marzipan and alphabet cutter
Macam teringin nak bereksperimen dengan marzipan. Actually boleh je kalau nak buat sendiri. Resepi ada di sini. Tapi Mama malas sebab takut tak cukup masa.
Malam lepas kids tidur Mama kena siapkan kerja untuk di email .Terpaksa tangguh plan bakar cake malam ni Mujur celebration esok pukul 4 petang. Sambil-sambil tu siapkan party pack.
Party beg
Mama puas survey party beg untuk dapat harga yang murah. Ye lah setakat beg yang pastinya akan dibuang rasanya tak berbaloi nak spend mahal-mahal. Yang penting isi dalam biar best dan menarik. Finally jumpa yang ini harganya RM2.90 untuk sepuluh. Mungkin kalau cari boleh jumpa murah lagi tapi tak larat dah nak ronda kedai time lunch break..Penat ..huhuhu.
Cikgu nurseri cakap total students dalam 40 tapi buat lebih sikit 46
hayatizain : mulai entry ini Mama adalah pengganti diri untuk saya :)
Conteng-conteng mama
hayatizain
at
4/04/2010 11:22:00 AM
1 comments
Email This
BlogThis!
Share to X
Share to Facebook
Labels:
All about Aqil,
All about Dini,
My kids journal,
Sharing tips
Random
31 March, 2010
Hari ini dah hari terakhir bulan March. Tapi saya masih 'hutang' birthday party dengan anak-anak. Sekarang tengah semester memang susah nak ambil cuti. Hampir setiap hari ada kelas. Tadi semak balik application cuti Jumaat akan datang di e-cuti. Alhamdulillah dah diluluskan. InsyaAllah Jumaat ni mama buat kek dan hantar party pack ke nurseri ye sayang. Walaupun dah berganti bulan (besday anak-anak bulan 3 tapi celebration bulan 4 ) apa yang penting kerjasama dapat makan bersama-sama kawan. Tahun ni tak buat di celebration di rumah sebab tiap hujung minggu Mr Hubby kelas MBA. Saya kalau buat makan-makan mesti NAK MASAK SENDIRI. InsyaAllah next year papa dah habis master kita buat di rumah ye.
Sambil menyusun-nyusun file dalam external hardisk ni upload sekali pic my darlings
Gambar Dini sebaik sahaja dibersihkan dan dibawa keluar dari OT. Masa ni belum mandi. Midwife just lap-lap. Gambar Aqil tak ada sebab first experience hubby masuk OT. Dia tak pengsan tengok C-sec pun saya dah cukup bersyukur . Untuk Dini dia lebih berani sikit.
19 MARCH 09
3.3 kg
3.3 kg
Hari-hari terawal di hospital (KJMC)
Pipi Dini macam pau
Abang Aqil cengkung sikit
Dalam walker yang akan digunakan turun-temurun selagi tak rosak. Beli di Anakku masa sales. Since walker ni multicolour jadi lelaki ke perempuan boleh guna.
Walker
Anak perempuan bila disuruh posing...ewahhh.siap angkat tangan
Reading session
Aqil : B for beetle
Conteng-conteng mama
hayatizain
at
3/31/2010 02:43:00 PM
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to X
Share to Facebook
Labels:
All about Aqil,
All about Dini,
My kids journal
Di Sebalik Cinta Tanpa Syarat
09 March, 2010
Entry ini dipetik dari halaman Saifulislam.com milik ustaz Hasrizal. Di sana tempat saya mengutip ilmu demi memperbaiki diri. Di sana juga selalu ada entry yang buat hati saya terubat dan bersemangat apabila lelah dengan urusan dunia. Terima kasih ustaz
“Anak-anak, dalam kereta duduk elok-elok. Pakai tali pinggang. Bahaya kalau berdiri” saya mengomel.
Naurah dan Imad berada di kerusi belakang.Mereka berebut makanan yang saya beli semasa ke UTP sehari sebelumnya. Ada kerepek pisang tergantung di belakang.“Allah, lupa pula yang hari ini Yeop ada kelas Taekwondo” saya merungut sendirian semasa melihat murid-murid Khalifah Model School rancak berlari mengelilingi premis KMS dengan pakaian lengkap mereka.
Kreta saya berhentikan di tepi jalan.
Cuaca sangat panas.
Pagi tadi saya demam panas. Mungkin keletihan yang berlebihan selepas memandu jauh dari Kuala Lumpur ke UTP di Sri Iskandar Perak dan kemudian pulang ke KL pada malam yang sama. Kuliah Zohor terpaksa saya batalkan.
“Ummi habis kerja hari ini jam 5. Kalau ambil Yeop dulu pun tak apa” saya membaca sms yang isteri hantar.
Ada sejam lagi sebelum pukul 5. Cuaca yang panas menyebabkan saya bertindak pulang semula ke rumah.
“Naurah, Imad, botol air tu bukankah ada dua. Tak perlu berebut. Nanti tumpah” saya menegur anak-anak yang tidak henti-henti berperang di belakang.
Telefon bimbit saya letakkan di tempat meletak cawan di kiri kerusi pemandu. Ia tempat biasa saya meletakkan telefon.
“Ehh, apa yang basah ini?” saya sedikit terkejut melihat percikan air di gear kereta.
Kesibukan jalanraya menyebabkan saya tidak berpeluang menoleh ke kiri dan kanan. Percikan air itu saya abaikan dan perhatian terus ditumpukan kepada jalanraya.
Setibanya di rumah, saya mahu membaca sms berbaki.
Allahu Akbar!
Seperti tidak percaya, Iphone berusia setahun lebih dan masih awet muda itu terendam di dalam tempat meletak cawan. Air mineral dengan jumlah hampir sebotol telah tersiram ke dalam bekas itu dan Iphone saya bergaya seperti kapal selam. Sebaik sahaja telefon itu dikeluarkan, tangan saya tersentak kerana terkena renjatan elektrik. Jika telefon lain, harus sahaja saya cabut baterinya segera untuk dikeringkan. Tetapi bagi Iphone yang baterinya berada di dalam, tambahan pula dengan wayar charger yang masih terlekat padanya, Iphone saya sudah Qaalu Innaa Lillaah wa Innaa Ilayhi Raaji’oon!
Semasa menoleh ke belakang, Naurah memerhatikan saya sambil tangannya masih memegang botol air mineral yang sudah kosong. Imad pula menunding-nunding jari ke arah kakaknya.
“Kakak buat, kakak buat!” kata Imad.
Saya menelan air liur.
Antara marah yang bersangatan dan sayang kepada anak yang tidak bersyarat, saya hanya mampu melepaskan satu keluhan yang sangat dalam untuk membuang segala tekanan.
Marahlah anak.
Tetapi jangan sampai melabelnya.
“Bodoh! Degil! Kamu memang macam itu!”
Semua label, adalah kesimpulan kita tentang seorang anak. Apabila kita membuat kesimpulan, bererti kita telah memuktamadkan siapa anak kita. Kesimpulan itu menjadi doa. Hodohnya bahasa seorang bapa atau ibu jika yang didoakannya adalah kebodohan, kedegilan dan kenakalan si anak.
Saya mengurut dada, merenung tajam Naurah dan Imad dan mengekang lidah daripada menyebut apa-apa. Ketakutan mereka melihat renungan tajam saya, sudah memadai untuk hari itu.
BUKAN UNTUK BERGAYA
Saya membeli Iphone, sama seperti tujuan saya membeli telefon-telefon yang lain sebelumnya. Ia bukan untuk bergaya, tetapi saya yang sudah menggunakan PDA semenjak Palm V di tahun 1998 lagi, menggunakan seluruh fungsi yang ada di dalam telefon tersebut. Email, kalendar, Quran Search, Text and Bookmarking, Jadual Solat Satelit, Currency Converter, E-book, nota ceramah, kamera, Ipod, Safari Browser untuk internet, RSS Feed dan hampir 80% fungsi yang ada, kesemuanya saya gunakan dengan penuh optimum.
Kehilangan Iphone menyebabkan saya seperti kebakaran pejabat!
Terkenang kembali kerja keras hingga hilang separuh nyawa untuk membelinya, RM2000 hilang sekelip mata.
“Hari ini kalian Abi maafkan. Tetapi 10 tahun daripada sekarang Abi akan ceritakan kembali. Bukan untuk membalas dendam atau mengungkit-ungkit, tetapi sekadar mahu mengingatkan kamu sebagai remaja di hari itu, ada banyak kisah CINTA TANPA SYARAT seorang bapa dan ibu yang mungkin kamu telah lupa. Jangan mudah meremehkan ibu bapamu. Kalian mungkin lebih bijak dari ibu dan bapa. Tetapi mustahil kalian sebagai anak mampu bertanding dengan kasih sayang seorang ibu dan bapa” saya mengomel sendirian.
TRAGIS
“Ustaz, saya nak menjemput ustaz ke sekolah isteri saya di Putra Jaya pada 5hb akan datang. Ustaz berkelapangan?” tanya seorang ustaz semasa saya minum ringan selepas berceramah di Bangi.
“Sekejap ya. Bagi saya periksa jadual terlebih dahulu!” saya menjawab.
Tangan meraba-raba poket.
“Eh…” saya kebingungan.
Thahurun Insya Allah…
ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG
**hayatizain : Sentiasa kagum dengan gaya penulisan Ustaz Hasrizal dan isterinya Dr Nazhatul Muna (Ummusaif.com).
******************************
“Anak-anak, dalam kereta duduk elok-elok. Pakai tali pinggang. Bahaya kalau berdiri” saya mengomel.
Naurah dan Imad berada di kerusi belakang.Mereka berebut makanan yang saya beli semasa ke UTP sehari sebelumnya. Ada kerepek pisang tergantung di belakang.“Allah, lupa pula yang hari ini Yeop ada kelas Taekwondo” saya merungut sendirian semasa melihat murid-murid Khalifah Model School rancak berlari mengelilingi premis KMS dengan pakaian lengkap mereka.
Kreta saya berhentikan di tepi jalan.
Cuaca sangat panas.
Pagi tadi saya demam panas. Mungkin keletihan yang berlebihan selepas memandu jauh dari Kuala Lumpur ke UTP di Sri Iskandar Perak dan kemudian pulang ke KL pada malam yang sama. Kuliah Zohor terpaksa saya batalkan.
“Ummi habis kerja hari ini jam 5. Kalau ambil Yeop dulu pun tak apa” saya membaca sms yang isteri hantar.
Ada sejam lagi sebelum pukul 5. Cuaca yang panas menyebabkan saya bertindak pulang semula ke rumah.
“Naurah, Imad, botol air tu bukankah ada dua. Tak perlu berebut. Nanti tumpah” saya menegur anak-anak yang tidak henti-henti berperang di belakang.
Telefon bimbit saya letakkan di tempat meletak cawan di kiri kerusi pemandu. Ia tempat biasa saya meletakkan telefon.
“Ehh, apa yang basah ini?” saya sedikit terkejut melihat percikan air di gear kereta.
Kesibukan jalanraya menyebabkan saya tidak berpeluang menoleh ke kiri dan kanan. Percikan air itu saya abaikan dan perhatian terus ditumpukan kepada jalanraya.
Setibanya di rumah, saya mahu membaca sms berbaki.
Allahu Akbar!
Seperti tidak percaya, Iphone berusia setahun lebih dan masih awet muda itu terendam di dalam tempat meletak cawan. Air mineral dengan jumlah hampir sebotol telah tersiram ke dalam bekas itu dan Iphone saya bergaya seperti kapal selam. Sebaik sahaja telefon itu dikeluarkan, tangan saya tersentak kerana terkena renjatan elektrik. Jika telefon lain, harus sahaja saya cabut baterinya segera untuk dikeringkan. Tetapi bagi Iphone yang baterinya berada di dalam, tambahan pula dengan wayar charger yang masih terlekat padanya, Iphone saya sudah Qaalu Innaa Lillaah wa Innaa Ilayhi Raaji’oon!
Semasa menoleh ke belakang, Naurah memerhatikan saya sambil tangannya masih memegang botol air mineral yang sudah kosong. Imad pula menunding-nunding jari ke arah kakaknya.
“Kakak buat, kakak buat!” kata Imad.
Saya menelan air liur.
Antara marah yang bersangatan dan sayang kepada anak yang tidak bersyarat, saya hanya mampu melepaskan satu keluhan yang sangat dalam untuk membuang segala tekanan.
Marahlah anak.
Tetapi jangan sampai melabelnya.
“Bodoh! Degil! Kamu memang macam itu!”
Semua label, adalah kesimpulan kita tentang seorang anak. Apabila kita membuat kesimpulan, bererti kita telah memuktamadkan siapa anak kita. Kesimpulan itu menjadi doa. Hodohnya bahasa seorang bapa atau ibu jika yang didoakannya adalah kebodohan, kedegilan dan kenakalan si anak.
Saya mengurut dada, merenung tajam Naurah dan Imad dan mengekang lidah daripada menyebut apa-apa. Ketakutan mereka melihat renungan tajam saya, sudah memadai untuk hari itu.
BUKAN UNTUK BERGAYA
Saya membeli Iphone, sama seperti tujuan saya membeli telefon-telefon yang lain sebelumnya. Ia bukan untuk bergaya, tetapi saya yang sudah menggunakan PDA semenjak Palm V di tahun 1998 lagi, menggunakan seluruh fungsi yang ada di dalam telefon tersebut. Email, kalendar, Quran Search, Text and Bookmarking, Jadual Solat Satelit, Currency Converter, E-book, nota ceramah, kamera, Ipod, Safari Browser untuk internet, RSS Feed dan hampir 80% fungsi yang ada, kesemuanya saya gunakan dengan penuh optimum.
Kehilangan Iphone menyebabkan saya seperti kebakaran pejabat!
Terkenang kembali kerja keras hingga hilang separuh nyawa untuk membelinya, RM2000 hilang sekelip mata.
“Hari ini kalian Abi maafkan. Tetapi 10 tahun daripada sekarang Abi akan ceritakan kembali. Bukan untuk membalas dendam atau mengungkit-ungkit, tetapi sekadar mahu mengingatkan kamu sebagai remaja di hari itu, ada banyak kisah CINTA TANPA SYARAT seorang bapa dan ibu yang mungkin kamu telah lupa. Jangan mudah meremehkan ibu bapamu. Kalian mungkin lebih bijak dari ibu dan bapa. Tetapi mustahil kalian sebagai anak mampu bertanding dengan kasih sayang seorang ibu dan bapa” saya mengomel sendirian.
TRAGIS
“Ustaz, saya nak menjemput ustaz ke sekolah isteri saya di Putra Jaya pada 5hb akan datang. Ustaz berkelapangan?” tanya seorang ustaz semasa saya minum ringan selepas berceramah di Bangi.
“Sekejap ya. Bagi saya periksa jadual terlebih dahulu!” saya menjawab.
Tangan meraba-raba poket.
“Eh…” saya kebingungan.
Thahurun Insya Allah…
Wahai anak, kamu mungkin lebih bijak daripada kami, tetapi kamu tidak mungkin dapat mengatasi kasih seorang ibu dan bapa. Kamu hanya mampu mengasihi kami selepas kamu bijak, tetapi kami mengasihi kamu sebelum kamu lahir!
ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG
Anak-anakku maafkan mama jika kadangkala marah-marah di kala kalian buat sesuatu di luar jangkauan. Sesungguhnya mama hanya seorang wanita biasa yang menyayangi kalian seluruh jiwa dan raga
**hayatizain : Sentiasa kagum dengan gaya penulisan Ustaz Hasrizal dan isterinya Dr Nazhatul Muna (Ummusaif.com).
Conteng-conteng mama
hayatizain
at
3/09/2010 10:13:00 AM
1 comments
Email This
BlogThis!
Share to X
Share to Facebook
Labels:
All about motivation,
My kids journal,
Sharing tips
Setiap anak itu berbeza
08 March, 2010
Aqil dulu umur 10 bulan dah berjalan. Bila 1st birthday dah boleh berlari
Dini lagi 12 hari nak genap setahun. Baru bertatih-tatih @ lesen L. Jalan 2-3 tapak jatuh. Lebih suka kita pimpin tangannya (anak perempuan memang manja). Tapi saya terharu tengok
Dia ambil seluar dari bakul bajuyang mama tak lipat-lipat sebab tak sempat dan cuba pakai sendiri. Seingat saya Aqil hanya mencuba seperti ini setelah umurnya setahun lebih. Walaupun seluar pilihan Dini warnanya totally out dengan warna baju tapi dia tahu pulak itu seluar. Ini semua gara-gara mama turun bawah buat susu untuk abangnya dan lambat pakaikan seluar lepas dia mandi
**hayatizain : Mama Monday blues. 2 hari berkepit dengan anak-anak masuk kerja dari pagi tadi teringat-ingat pada mereka
Dini lagi 12 hari nak genap setahun. Baru bertatih-tatih @ lesen L. Jalan 2-3 tapak jatuh. Lebih suka kita pimpin tangannya (anak perempuan memang manja). Tapi saya terharu tengok
Dia ambil seluar dari bakul baju
**hayatizain : Mama Monday blues. 2 hari berkepit dengan anak-anak masuk kerja dari pagi tadi teringat-ingat pada mereka
Conteng-conteng mama
hayatizain
at
3/08/2010 05:04:00 PM
4
comments
Email This
BlogThis!
Share to X
Share to Facebook
Labels:
My kids journal
Having fun with homemade paint
07 February, 2010
Minggu ini saya buat homemade paint untuk anak-anak bermain mengisi masa lapang. Resepi boleh didapati di sini .
Aqil tak sabar-sabar nak mula dulu walaupun Dini tengah tidur
Buat warna hijau dan merah sebagai percubaan
Adik Dini join the session
Aqil serius melakar idea di atas sekeping kertas, Dini pulak lebih suka mengeksplorasi
Dini yang happy. Dia berjaya mengendalikan berus dengan baik untuk mendapatkan warna di dalam mangkuk kecil
Tekun menyiapkan lukisan masing-masing
Conteng-conteng mama
hayatizain
at
2/07/2010 11:02:00 AM
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to X
Share to Facebook
Labels:
My kids journal
Subscribe to:
Posts (Atom)




















































