Resepi kuah dhal roti canai

26 August, 2013

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua

Hari ni nak berkongsi satu lagi resepi. Seperti biasa resepi-resepi yang saya kongsi dalam diari mama ni mostly yang sesuai untuk kanak-kanak.

Kuah dhal ni sesuai dimakan dengan roti canai atau capati. Kalau di rumah selalu saya hidangkan bersama instant paratha kawanku atau capati goreng. Nak makan dengan roti bakar pun boleh. (Klik sini untuk resepi CAPATI GORENG). Nak makan dengan roti bakar pun sedap.
Alhamdulillah anak-anak sangat suka. Si kecik saya Durra pula suka makan macam tu sahaja macam makan bubur. Sebab tu di rumah ni saya selalu buat pekat-pekat.

Dhal atau juga dikenali sebagai lentils adalah dari jenis kekacang jadi ia kaya dengan protein dan zat mineral.  Sesuai menjadi hidangan sarapan kanak-kanak kerana ia akan membekalkan tenaga di permulaan hari .


Bahan-bahan
Bawang merah (hiris)*
Bawang putih (hiris)*
Sedikit kulit kayu manis dan bunga lawang*
Satu sudu kecil biji sawi
Sedikit daun kari
2 sudu minyak masak
Secawan kacang dhall
2 biji lada hijau (optional)
isi ayam dadu/ stok ayam (optional)
Carrot (dipotong dadu) - saya guna Tupperware Turbo Chopper
Kentang (potong dadu)

Cara-cara membuatnya
Rendam kacang dhal kira-kira 30 minit. Bersihkan dan buang jika ada yang rosak atau hitam
Rebus kacang dhal sehingga empuk . Masa bergantung pada jenis dhal. Tapi nak masak dhal ni memang ambil masa juga nak tunggu empuk.
Anak-anak saya sukakan kuah dhal yang pekat. Jadi bila dhal sudah empuk saya keluarkan separuh dan hancurkan menggunakan Tupperware Turbo Chopper.

Dhal empuk yang dihancurkan dengan Tupperware Turbo Chopper. Chopper ni sangat membantu saya di dapur. Really love it. Sesiapa berminat nak order boleh hubungi saya 0125550314. Investment yang sangat berbaloi

Setelah dihancurkan masukkan semula dalam periuk
Setelah kacang dhal empuk , masukkan kentang , carrot yang di dadu dan lada hijau yang dibuang biji dan dibelah dua.
Cili hijau belah dan carrot yang didadu dengan Tupperware Turbo Chopper
 
Kentang dadu besar-besar. Guna russet potato yang lembut bila dimasak
 

Boleh juga tambah isi ayam atau stok ayam jika mahu
Tunggu sehingga semua bahan empuk dan kecilkan api
Tumis bahan bertanda * dalam kuali kecil
Setelah layu masukkan daun kari dan biji sawi (biji sawi masukkan lambat sikit supaya tak hangit)
Bila bahan sudah garing tutup api dan masukkan semua bahan yang digoreng tadi dalam periuk berisi kuah dhal . Masukkan sekali dengan minyak gorengan.

Blur pulak gambar sebab wap keluar hihihi

Tambah garam mengikut kesesuaian
Kacau-kacau sebentar dan tutup api periuk
SIAP





Mine . Kuah dhal yang pekat. Rasa lemak-lemak yang sungguh nyummy..

Dulu saya ingat nak buat kuah dhal ni kena guna santan macam buat kari dalca rupanya tak perlu santan pun.

SELAMAT MENCUBA

0 comments: