Homemade creamy chicken soup

17 October, 2012

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Aqil, Dini dan Mr Hubby memang suka makan creamy chicken soup. Kalau kami berpeluang makan di Nandos atau Kenny Rogers itu menu wajib. Sesekali Mr Hubby belikan chicken soup kimball yang dalam tin tu. Memang mudah. Buka tin, tuang dalam periuk , tambah air dan panaskan. Tapi entah kenapa mama kurang gemar. Rasa sedih sebab itu favourite food anak dan suami tapi makan yang instant punya.
 
Bila ada masa terluang mama cuba cari cara buat creamy chicken soup Memang banyak version. Akhirnya setakat hari ini sudah berjaya buat sudah 2 kali. Preparation leceh sedikit tetapi untuk hidangan kepada keluarga apa salahnya. 

Mula-mula buat chicken stock dulu. Untuk chicken stock mama gunakan rangka ayam. Beli je kat Mydin. Bersihkan rangka ayam dan buang segala lemak-lemak.


Masukkan dalam periuk dengan bawang holland, carot dan celery. Masukkan air secukupnya dan rebus. Mula-mula kuatkan api sehingga mendidih. Bila dah mendidih perlahankan api. Mama rebus dalam satu jam setengah pada api yang kecil. Setelah suam tapiskan bahan-bahan. Sayur-sayur mama ketepikan. Bawang boleh dicampurkan dalam sup nanti.


Setelah siap chicken stock asingkan sedikit untuk dibekukan buat bubur Durra nanti. Kalau dah ada stock ayam memang mudah buat bubur bila balik kerja

Untuk sup langkah pertama panaskan 1 sudu butter dan sedikit minyak jagung (boleh juga guna butter je semua). Masukkan 2 sudu besar tepung gandum. Kacau sehingga campuran jadi berbuih-buih

Tambahkan stok ayam dan susu segar. Mama guna susu full cream dutch lady je. (At this  stage mama dah asingkan sedikit  untuk Durra ke dalam periuk kecil yang lain sebab untuk dia tak nak letak cream dan garam).

Tambahkan cream (Mama guna cream jenama nestle)

Masak sehingga kepekatan yang dikehendaki. Tambahkan isi ayam . Mama guna isi ayam yang ada pada rangka ayam. Carik-carikkan dan masuk ke dalam sup.

Tambahkan garam, lada hitam dan daun pasley kering.

Setelah siap bolehlah dihidangkan dengan garlic bread.  Mama guna roti gardenia je buat garlic bread.

 
Alhamdulillah semua orang suka.
 

0 comments: